SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue6Androgen receptor CAG and GGN repeat polymorphisms and bone mass in boys and girlsIntestinal failure in pediatric patients: experience and management by a multidisciplinary group author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

My SciELO

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Nutrición Hospitalaria

On-line version ISSN 1699-5198Print version ISSN 0212-1611

Nutr. Hosp. vol.32 n.6 Madrid Dec. 2015

https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.6.9858 

ORIGINAL / Pediatría

 

Effects of an intervention program (HHP) on the promotion of healthy habits in early adolescence

Efectos de un programa de intervención (PHS) para la mejora de los hábitos saludables en la primera adolescencia

 

 

Vicente Nebot Paradells1, Ana Pablos Monzó1, Laura Elvira Macagno1, José Francisco Guzmán Luján2 and Carlos Pablos Abella1

1Universidad Católica de Valencia "San Vicente Mártir", Torrente, Spain.
2Universidad de Valencia, Valencia, Spain.

 

 


ABSTRACT

Background: it is vital to monitor and promote healthy lifestyle habits in early adolescence, as it is a time of changes when future lifestyle habits are formed.
Methods: a study was conducted to find out the effects of a Healthy Habits Program (HHP) in children between the ages of 10 and 12 years (N = 158). The study included an intervention group (IG) (n = 90), which participated in the HHP for 8 months, and a control group (CG) (n = 100). In order to assess healthy habits in these children we used the Inventory of Healthy Habits (IHH), the reliability of which was previously evaluated (N = 134).
Results: the IHH obtained good reliability, Interclass Correlation Coefficient (range .506 - 884; p < .001) and Spearman Correlation Coefficient (range r = 529 - 884; p < .001). As regards the HHP, there were no differences in eating habits initially (p = .564), but by the end of the study (p = .001) the IG showed better habits. As for the other healthy habits indicators, the CG had better habits initially (p = .047), but the score of the IG improved and there were no differences between the groups at the end of the study.
Conclusions: it was shown that the IHH is a suitable and reliable questionnaire for studying habits in adolescents. The HHP brought about changes in the IG, which achieved better scores for eating habits and sum of health habits.

Key words: Early adolescence. Health. Healthy habits. Intervention. School.


RESUMEN

Introducción: la vigilancia y promoción de los hábitos de vida saludables en la primera adolescencia resulta vital, por ser una etapa de cambios y configuración de futuros hábitos de vida.
Metodologia: se realizaron dos estudios en niños entre 10-12 años de edad. El primero sobre la fiabilidad del Inventario de Hábitos Saludables (IHS) (N = 134), y el segundo de diseño cuasi-experimental (N = 158), para el estudio pre-post de los efectos del Programa de Hábitos Saludables (PHS). Los hábitos se midieron con el IHS; el grupo de intervención (GI) (n = 90) participó en el PHS durante 8 meses, y el (GC) (n = 100).
Resultados: el IHS obtuvo una buena fiabilidad, siendo el índice de correlación interclase (rango .506 - 884; p < 0,001) y el coeficiente de correlación de Spearman (rango r = 529 - 884; p < .001). Respecto al PHS, no existieron diferencias de alimentación previas (p = 0,564), pero sí al final del mismo (p = 0,001), a favor del GI. Del resto de indicadores de hábitos saludables, el GC tenía mejores hábitos iniciales (p = 0,047), pero el GI mejoró su puntuación, no existiendo diferencias finales entre grupos.
Conclusiones: el IHS resultó ser un cuestionario adaptado y fiable para el estudio de los hábitos en adolescentes. El PHS provocó cambios en el GI, consiguiendo mejores puntuaciones en alimentación y sumatorio de hábitos saludables.

Palabras clave: Primera adolescencia. Salud. Hábitos saludables. Intervención. Escuela.


 

 

http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v32n6/38originalpediatria08.pdf

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License